Posted by: zabidin | Mei 6, 2009

Jam Gadang Menara Condong Teluk Intan

dsc_0016Menara Condong ini dilengkapi sebuah jam gadang pada bahagian atas sebelah hadapan. Ia diimport khas dari Kota London . Jam ini perlu disita setiap hari Rabu dengan menggulung rantai sebesar jari ibu kaki manusia menggunakan engkol. Rantai sepanjang kira-kira 6.3 meter ini di hujungnya tergantung tiga buah pendulum untuk jarum saat, minit dan jam. Jikalau penyitaan tidak dilakukan seminggu sekali, ketiga-tiga pendulum itu akan terdampar ke lantai menara di aras bawah sekaligus jam tersebut tidak dapat berfungsi seperti biasa.

Jam ini berbunyi setiap lima belas minit . Bunyi dentingan jam ini mampu di dengar sejauh lima kilometer jika pada waktu malam hening. Pada peringkat awal, operasi jam tersebut digerakkan oleh kuasa air tetapi apabila proses penyaluran air dari Sungai Perak ke tangki di atas menara dihentikan, penyitaan jam dilakukan secara mekanikal dengan menggunakan kudrat manusia seperti sekarang.

Komponen dalaman jam tersebut adalah asli dan tidak pernah diganti kecuali pada tahun 1969 kerana rosak dan telah diperbaiki oleh seorang tukang jam berbangsa Cina. Semenjak itu jam itu tidak pernah rosak dan masih berfungsi sebagai perakam waktu untuk penduduk yang tinggal atau yang menjalankan aktiviti di bandar Teluk Intan.

Fungsi Asal

Ketika British menguasai Telok Anson, peranan asal menara ini adalah tempat meletakkan sebuah tangki air sebelum pekan tersebut menerima sistem bekalan air moden pada tahun 1919 . Ia direka khas menempatkan mesin penyedut air dari Sungai Perak dan menakongnya ke dalam sebuah tangki yang berada di tingkat tiga menara. Air dipam dan dirawat untuk bekalan kepada penduduk melalui sebuah pili. Tangki ini mampu membekalkan air untuk kegunaan harian kepada kira-kira seramai lapan ribu penduduk Telok Anson terutama ketika berlaku kemarau pada tahun 1888. Malahan air takongan itu juga digunakan apabila kebakaran berlaku di pekan tersebut.


Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: